Фотовімельбух та інші види книжок-картинок у роботі з дітьми
Дошкільники полюбляють «читати» книжки з яскравими картинками, тобто розглядати ілюстрації. Проте потенціал цього інтересу дорослі майже не використовують. Як працювати з книжками-картинками, зокрема створеними власноруч, дізнайтеся зі статті
Останнім часом книжка-картинка має все менше й менше попиту. А точніше цей європейський тренд так і не набув популярності в Україні. Чому цікава дитяча література незвичного формату не захоплює вітчизняного споживача? Маленькому читачеві, який іще не знає букв, подобаються книжки-картинки, але він залежить від смаків і вподобань дорослого. А статистика свідчить, що більшість батьків і вихователів не знає, що робити зтакою книжкою. Тож розберімось, для чого потрібна книжка-картинка та як її використовувати.
Чому обираємо
Книжки-картинки не лише надають нові знання, а й допомагають дорослим ліпше зрозуміти дитину та налагодити взаємодію з нею. Така книжка дає змогу дізнатися більше про дитину, її смаки й уподобання, страхи й переживання тощо. А отже, цей формат книжки допомагає ліпше пізнати дитину й навіть частково побути для неї психологом. Водночас дорослий розвиває власні «тверді навички» в галузі дитячої психології. Завдяки вербальній і візуальній синергії книжки-картинки пробуджують цікавість дитини, сприяють її самоідентифікації, розважають та усміхають, розслабляють чи активують фантазію.
Ян Амос Коменський, який створив перший ілюстрований підручник, зазначав, що картинки є найдоступнішою формою навчання. Завдяки книжці-картинці дитина здобуває знання, вчиться комунікувати та розв’язувати конфліктні ситуації. Оскільки втаких книжках відсутній текст, сюжет можна постійно змінювати й доповнювати.
Форматів сучасних книжок-картинок багато. Одні містять лише візуальну складову, другі— ще й невеликий текст, а треті використовують доповнену реальність.
Різновиди книжок-картинок
Вімельбух— ілюстрована багатьма дрібними деталями велика картонна книжка без тексту.
Дудлінг— книжка-розфарбовка з картинками, що складаються з дрібних елементів.
Книжка з AR-технологією— книжка з доповненою реальністю, яка «оживає» за допомогою спеціального додатка на смартфоні.
Книжка з VR-технологією— книжка, що складається лише з нереальних, створених у програмі об’єктів.
Книжка-панорама— книжка з об’ємними картинками.
Поп-ап— книжка з рухомими елементами або тривимірними зображеннями.
Скетчбук— книжка з нотатками, у якій читач власноруч малює історію.
Сторібук— книжка з ілюстраціями та мінімумом слів, що пропонує завершити історію
Під час добору дитячих книжок ми помітили, що ілюстратори часто відтворюють нереальну картину світу— зображують людей в алегоричних формах тварин, додають звичайним об’єктам чарівні елементи тощо. Однак для дітей молодшого та середнього дошкільного віку доречніше використовувати картинки або фотографії, які точно відтворюють дійсність і допомагають формувати реальну картину світу.
Як використовуємо
Фотовімельбух зазвичай використовуємо для індивідуальної роботи з дітьми. Спочатку просимо дитину уважно розглянути зображення та поставити запитання за змістом світлини— відтак починаємо вибудовувати діалог. Його розвиток залежить від уміння якдитини, так і дорослого ставити запитання. Щоб активізувати діяльність дітей, пропонуємо різні типи запитань відповідно до їхнього віку й індивідуальних можливостей (див. Додаток).
Додаток
Приклади запитань різних типів
Типи | Приклади |
Ромашка Блума: · уточнювальні | · Ці люди використовують якісь знаряддя праці? |
· інтерпретаційні | · Чому люди садять рослини навесні? · Чому люди використовують рукавички, коли працюють із ґрунтом? |
· оцінні | · Чому поливати рослини— це добре? · Що можна сказати про людей, які працюють у полі? |
· творчі | · Що було б, якби не було рослин? · Навіщо в лійці стільки дірочок? · Якого кольору земля? · Що було б, якби лопата була гумовою? |
· практичні | · Як посадити дерево? · Як правильно доглядати за квітами? |
Квінтіліанівські | · Хто та що зображені на картинці? · Де таке можна побачити? · Коли таке можна побачити? · Як ми можемо допомогти цим людям? · Чому рослинам необхідний догляд? |
«М’які» від Ларрі Кінга | · Що вам нагадують ці картинки? · Чому ми доглядаємо за рослинами? |
Рефлексійні | · Що тобі сподобалося в цій серії картин? · Які емоції викликають у тебе дії людей на картинках? · Хто або що найбільше вразило чи здивувало? · На які дії, зовнішність людей ви звернули увагу? |
Під час роботи з фотовімельбухом навчаємо дітей виділяти характерні особливості зображених об’єктів. Для цього використовуємо модифіковану методику ТРВЗ*. Вона допомагає формувати в дітей уміння сприймати зображення через уявні відчуття: звуки, смаки й аромати. Відтак передавати їх у зв’язному висловлюванні.
Спочатку ознайомлюємо дітей з ілюстраціями на розгортках книжки. Розглядаємо їх мовчки, щоб не заважати одне одному сприймати побачене. Після цього заохочуємо називати різні об’єкти й описувати їх, групувати за різними ознаками— кольором, формою, смаком тощо.
Коли діти опанують зміст фотовімельбуха, пропонуємо їм вправи різної складності, наприклад:
· виокремити об’єкти— скласти кулачок так, щоб утворилася «зорова труба», подивитися крізь неї лише на один предмет, назвати й описати його;
· встановити різні зв’язки між об´єктами— поєднати предмети за певною ознакою, встановити їхню взаємозалежність і пояснити, чому вони важливі один для одного;
· доповнити уявними об’єктами— уявити, що надягли навушники, через які можна почути всі звуки на зображенні, уважно «послухати» й розповісти про почуте тощо.
Пропонуємо дітям зосередитися на окремих об’єктах фотовімельбуха, знайти уявні варіанти можливих звуків і слів, імітувати їх, скласти діалоги від імені персонажів тощо. Завдяки таким творчим завданням ми підвищуємо рівень інтелектуальної, емоційної та мовленнєвої активності дітей, а також підтримуємо протягом усього заняття гарний настрій, живий інтерес і бажання висловити свої враження. У результаті це допомагає дітям сформувати власну позицію.
Отже, книжка-картинка допомагає формувати в дітей уміння критично мислити, аналізувати й розв’язувати суперечливі ситуації. Під час діалогового спілкування дитина висловлює власну думку або навіть змінює її, дослухавшись до порад співрозмовника. Тож ми радимо всім педагогам і батькам активніше використовувати цей унікальний формат.
Джерело: журнал «Вихователь-методист дошкільного закладу», №7, 2021р.