Музичний куточок в дошкільному навчальному закладі

кеке Музичне виховання в дошкільних навчальних закладах передбачає роботу над розвитком музичного і поетичного слуху дошкільників, бажання і уміння дітей співати, танцювати, слухати музику, грати на музичних інструментах тощо. Реалізація цих завдань відбувається на основі широкої інтеграції і охоплює різні форми роботи з дітьми, такі як:

- заняття;

- самостійна діяльність;

- ігри тощо.

Тому важливим педагогічним завданням є ефективна організація предметно-розвивального середовища групових кімнат у дошкільному навчальному закладі, невід'ємною складовою якого є зокрема й музичний куточок.

Музичний куточок насамперед створюють для:пппп

- проведення групових та індивідуальних занять;

- організації самостійної діяльності дітей;

- поглиблення набутих знань;

- формування музичних умінь та навичок;

- організації творчого музикування дошкільників.

Вимоги до музичного куточка

Музичний куточок у дошкільному навчальному закладі має відповідати соціокультурним особливостям суспільства, в якому живуть діти. Зокрема, йдеться про забезпечення музичного куточка сучасними:

- технікою та її іграшковими аналогами;

- дидактичними, розвивальними матеріалами, які спонукають дітей до роздумів та творчих експериментів.

Окрім того, добираючи для музичного куточка ті чи іншіі матеріали та музичні інструменти, слід ураховувати приналежність дітей до певного етносу, культурної та мистецької традицій.

Матеріали музичного куточка, незалежно від їхньої класифікаційної належності, мають відповідати віку дітей, вимогам безпеки та естетичним вимогам, бути розміщені в зручному та доступному для користування дітьми місці.

Музичний куточок у групі можна облаштовувати по-різному, використавши:

- невелику шафу з різними за розміром поличками;

- декілька невеликих модулів-трансформерів, на яких будуть розміщені дитячі музичні інструменти, музично-дидактичні ігри та посібники тощо.

Для музичного куточка також потрібні один-два столи або модулі, які трансформуються у столи для самостійного музикування та ігрової діяльності дітей. Раціонально, коли музичний куточок є складовою художньо-мовленнєвого центру або коли його розміщено біля куточка театральної діяльності (все залежить від вимог до умовного зонування групи в конкретному дошкільному навчальному закладі). Тоді діти легко можуть використовувати окремі атрибути та елементи костюмів, які їм потрібні в музично-театральній діяльності.

За бажанням та якщо дозволяє інтер'єр приміщення, музичний куточок можна відгородити декоративною ширмою, яку завжди можна легко прибрати.

Обладнання музичного куточка

У музичному куточку розміщують:

- музичні іграшки;

- дитячі музичні інструменти;

- музично-дидактичні ігри;

- ілюстрації до музичних творів;

- аудіо- та відео-програвачі;

- аудіо- та відео-носії тощо.

Слід звернути увагу, що музичні куточки для молодших та старших дітей відрізняються тим, що для дітей молодшої та середньої груп мають переважати музичні іграшки, а не інструменти, а також ілюстрації за сюжетами знайомих пісень тощо. Окрім того, над музичним куточком можна розвісити малюнки на музичну тематику.

З музичних інструментів у музичному куточку для молодшої групи розміщують:

- бубон;

- барабан;

- брязкальця;

- дзвоники;

- дудочки.

У музичному куточку для середньої групи до цього набору можна додати дерев'яні палички, ложки, металофон. Натомість у музичний куточок для старшої групи слід додати:

- трикутник;

- металофон;

- ксилофон;

- маракаси;

- тріскачки;

- кастаньєти.

У музичному куточку для старшої групи має бути якомога більше музичних інструментів, а також диригентська паличка, музичне лото, альбом «Наші пісні» з ілюстраціями за сюжетами знайомих пісень, який постійно оновлюють, «музична драбинка» тощо.

Над музичним куточком доцільно розмістити портрети композиторів, з творами яких діти ознайомлюються на заняттях, фотографії самих дітей групи, що грають на музичних інструментах, танцюють, співають тощо. Доречними у музичному куточку будуть і художньо-декоративні роботи дітей, виконані ними під час проведення комплексних музичних занять або занять з ручної праці.

Обладнання музичного куточка поділяють на два рівні:

- обладнання, що розміщене на верхніх полицях і надається дітям для користування вихователем чи музичним керівником;

- обладнання, що розміщене на нижніх полицях і є у вільному доступі для дітей.

мс Так, зокрема, на верхній полиці розміщують інструменти, які використовуються дітьми дозовано - наприклад, металофони, - й ті, з якими діти можуть займатися лише під контролем вихователя чи музичного керівника відповідно до санітарно-епідеміологічних норм дошкільного освітнього закладу - дудочки, губні гармошки тощо. На нижній полиці розміщують барабани, ложки, трикутники, маракаси.

Вихователі та музичні керівники мають постійно стежити за тим, щоб використання дітьми музичного куточка було якомога ефективнішим, проводити його оцінювання. Окрім того, необхідно приділяти особливу увагу якості та чистоті звучання музичних інструментів.

Класифікація обладнання музичного куточка

Для систематизації оснащення музичного куточка доцільно мати його паспорт, в якому може бути передбачена така класифікація:

- озвучені дитячі музичні іграшки та інструменти для творчого музикування;

- неозвучені іграшки (імітаційні);

- музично-дидактичні ігри та посібники;

- матеріал для творчих сюжетно-рольових ігор;

- атрибути для музичних рухливих ігор;

- аудіовізуальні посібники.

Озвучені музичні іграшки та дитячі інструментицй

Озвучені музичні іграшки та дитячі музичні інструменти поділяються на чотири типи в залежності від їх звучання:

- з невизначеною висотою звука – бубни, брязкальця, барабани, маракаси, дзвіночки маленькі і великі, бубонці тощо;

- з визначеною висотою звука – органчики, шарманки, музичні шкатулки;

- з діатонічним та хроматичним звукорядами – металофон, ксилофон, гармошка, дитяче піаніно, органола;

- такі, на яких можна видобути лише один звук – свистульки, дудочки, ріжки, пищалки, свистки.

Неозвучені іграшки

Неозвучені іграшки – це імітаційні, бутафорські музичні іграшки та інструменти або макети інструментів - балалайки, гітари, гармошки тощо. Вони призначені для створення ігрових ситуацій, під час яких діти, фантазуючи, уявляють себе музикантами, які грають на музичних інструментах.

Музично-дидактичні ігри та посібники

Музично-дидактичні ігри та посібники використовують для розвитку сенсорних музичних здібностей дітей, ознайомлення з елементами нотної грамоти тощо. Серед таких посібників можуть бути:

- «музичні драбинки» з великими та маленькими іграшками –пташками, тваринками;

- графічний посібник «Емоції» – картки, на яких зображені особи з різними емоційними настроями – для визначення характеру мелодії при слуханні творів;

- різноманітні тематичні альбоми:

- «Портрети композиторів»;

- «Музичні інструменти»;

- «Пори року»;

- «Улюблені пісні» – альбом пісень з репертуару групи з ілюстраціями до кожної пісні;

- «Веселі танці»;

- «Симфонічний оркестр»;

- «Народні інструменти»;

- «Танці народів світу» тощо.

Матеріал для творчих музичних ігор

музичне виховання Для творчих музичних ігор дошкільників у музичному куточку мають бути:

- різноманітний матеріал для самостійного вироблення шумових та ударних музичних інструментів;

- м'які музичні іграшки;

- ляльки-неваляйки;

- образні музичні іграшки - собачки, котики, півники, зайчики тощо, які співають або танцюють.

Атрибути для музичних рухливих ігор

Якщо атрибути для рухливих ігор, як-от маски та шапочки із зображенням різноманітних тварин, є у фізкультурно-оздоровчому центрі групи, то дублювати їх не потрібно. Головне, щоб діти орієнтувались у їхньому розміщенні та могли вільно використовувати у самостійній музичній діяльності. Це стосується й атрибутів для дитячої танцювальної творчості – елементів костюмів, масок, шапочок тощо, які зазвичай є в театральному куточку.

Аудіовізуальні посібники

Музичний куточок обов'язково має містити діапозитиви, CD та DVD із записами:

- дитячих пісень;

- народних мелодій;

- музичних казок;

- фонограм тощо.

юю Під час кожного заняття музичний керівник та вихователь мають привчати дітей бережно користуватися іграшками, інструментами й іншими музичними посібниками, а після заняття чи самостійної гри прибирати їх на місце.

Кiлькiсть переглядiв: 5919