Батькам про цінність сюжетної гри |
ГРА - ШКОЛА ЖИТТЯ
Провідна діяльність у дошкільному віці — ігрова. Саме в грі діти набувають пізнавального, чуттєвого, емоційного досвіду, вчаться діяти за правилами, творчо мислити й швидко реагувати на зміну умов. Слушно говорять, що гра — це школа думки, почуттів і волі. В ігровій діяльності не лише проявляються, а й формуються й розвиваються психічні процеси: мислення, мовлення, увага, уява, пам’ять, воля; базові риси особистості: самостійність, товариськість, щирість, дружелюбність, доброта тощо.
Найхарактернішим видом ігрової діяльності дошкільнят є сюжетно-рольова гра, у якій вони моделюють і відтворюють своє бачення світу дорослих. Крім того, в таких іграх діти отримують можливість застосовувати набуті знання, вміння й навички на практиці, в ситуаціях, наближених до реального життя. Так, у грі "Магазин” діти вправляються у лічбі, пізнають номінали грошей. У грі "Зоопарк” — закріплюють знання про диких тварин, правила поведінки в громадських місцях. У кожній сюжетно-рольовій грі діти вчаться спілкуватися, будувати стосунки зі своїми однолітками. Без такого досвіду дітям буде складно пристосуватися до шкільного життя, почуватися впевнено у товаристві однокласників.
СЮЖЕТНО - РОЛЬОВА ГРА
Сюжетно-рольова гра — образна гра за певним задумом дітей, який розкривається у розіграних подіях та ролях.
Такі ігри пов’язані зі сферою людської діяльності й людських стосунків. Вдаючись до них, діти намагаються по-своєму відтворити дії, взаємини дорослих, створюючи спеціальні ігрові ситуації.
Деякі сюжети цікаві як молодшим, так і старшим дошкільникам (наприклад, ігри на побутові теми). Спершу виникають ігри з побутовими сюжетами, потім — ігри на теми праці, і нарешті — ігри суспільної тематики.
Протягом дошкільного дитинства ігри стають тривалішими. Якщо молодші дошкільнята розігрують один сюжет протягом 10-15 хв., то діти середньої групи — 40-50 хв., а старші дошкільнята — кілька годин і навіть днів, збагачуючи гру новим змістом завдяки поглибленню й розширенню знань, розвитку мислення, уяви.
РЕЖИСЕРСЬКІ ІГРИ:
МАЛА ПЛОЩА - ВЕЛИКІ МОЖЛИВОСТІ
Режисерські ігри — ігри дитини з іграшками та їх замінниками за створеним нею сюжетом. У цих іграх малюк переходить від ігрових дій з іграшкою до гри за власним задумом, самостійно визначаючи сюжет, ігрові засоби. Режисерські ігри дітей можуть бути індивідуальними і спільними.
До індивідуальних, як правило, вдаються діти молодшого дошкільного віку. Найчастіше вони розігрують прості явища зі свого життя, поступово насичуючи гру відображенням взаємин з дорослими. Збагачення соціального досвіду дитини розширює коло явищ, яке вона відображає в грі. Носіями ролей є іграшки, а дитина організовує ігрові ситуації, регулює взаємини персонажів, мотивує їхні дії. Для цієї діяльності вона ставить себе намісце кожного персонажа, розвиваючи вміння дивитися на подію з різних точок зору.
Спільні режисерські ігри поширені серед дітей середнього і старшого дошкільного віку. В них кожен учасник гри діє за одного-двох персонажів. Такі ігри передбачають активну мовленнєву діяльність малюка, який виконуючи ігрові дії, описує їхню послідовність, оцінює їх. Основою спільних режисерських ігор є досвід, але не безпосередній, особистий, який переважає у режисерських іграх дітей молодшого віку, а опосередкований. Ідеться про те, що старші діти поєднують в одній грі свої враження і знання, отримані з різних джерел (казок, віршів, мультфільмів, реального життя, спілкування з рідними). Сюжети цих ігор більш складні й різноманітні. У них зростає кількість дійових осіб, які вступають у значно складніші взаємини, персонажі з чітко окресленими ролями.
Ігрові групи дітей 5-річного віку складаються максимум з 6 осіб. Отже, одночасно у колективі може виникнути потреба в обігруванні 2-5 різних сюжетів, а для цього потрібна чимала територія. В груповій кімнаті можуть комфортно розміститися лише дві групи гравців. У такому випадку на допомогу приходять режисерські ігри. Вони, як і сюжетно- рольові, передбачають кілька етапів: розподіл ролей, створення ігрового простору, складання та розгортання сюжету гри. Але події відбуваються на невеликій площі, яку дитина може осягнути поглядом, використовуються маленькі іграшки та атрибути. Грати у такі ігри може одна дитина або невелика група дітей. Все обладнання для режисерської гри зручно зберігати у невеликій коробці. Один тематичний набір дозволяє розгортати безліч різних сюжетів.